Drazí čtenáři, REPRO magazín už není nadále aktualizován. Děkujeme vám za četnou návštěvnost a pozitivní ohlasy, stávající množství článků na webu ponecháváme jako archiv a věříme, že tak bude REPRO stále užitečné. Váš REPRO.cz team.
REPRO magazín - mp3 přehrávače, sluchátka, audio, hifi,..

Rubriky
  • Audiokomponenty
  • Domácí kino
  • PC audio
  • Reprosoustavy
  • MP3 přehrávače
  • Sluchátka
  • Tvorba hudby

  • Vyhledávání
    Rozšířené hledání


    Co připravujeme?

    14.03.2006: Nášup empétrojek!
    Testujeme novinky od značek IAUDIO, MCODY a MPIO, těšte se!

    13.01.2006: CES 2006:
    Co chystají pro letošní rok značky, které spolu bojují také na tuzemském trhu? Připravujeme průřez veletrhem spotřební elektroniky!

    30.11.2005: Už dlouho
    se na REPRU neobjevila recenze na sluchátka. Máme zapůjčeno 5 modelů pecek od Sennheiseru a Phillipsu, přislíbeny máme i KOSSy a Beyerdinamic. Můžete očekávat porovnání - od nejlevnějších modelů až po ty high-end.


    Proč je stereo stereem?
    Vydáno dne 12. 10. 2003 (3622 přečtení)

    Zajímá vás, jakým způsobem je vytvářen stereo zvuk? Chtěli byste si vyvořit z vašich mononahrávek stereonahrávky, nebo jen posílit dojem ze stereoobrazu?



    Prostorový dojem při poslechu stereonahrávky vzniká díky tomu, že z každého kanálu je slyšet trochu jiný zvuk. Při živém záznamu se použijí dva vhodně umístěné mikrofony, pokud možno se stejnými parametry. Při nahrávání ve studiu se obvykle nahraje jeden nástroj monofonně. Jeho umístění mezi levým a pravým kanálem je pak dáno rozdílem hlasitostí zvuku nástroje na jednotlivých kanálech.

    Jak vytvořit z monofonní nahrávky stereofonní?

    Princip spočívá v tom, aby se lišil zvuk na obou kanálech. Jak toho dosáhnete, je na vaší fantazii. Tady je pár nápadů:

    Změna hlasitostí úseků zvuku
    Tato metoda je výhodná, protože s sebou nepřináší žádné zkreslení. Jak to funguje?
    Zatímco na jednom kanálu je původní hlasitost zvuku, na druhém kanálu je hlasitost zvuku zvýšená (nebo snížená). Po nějakém časovém intervalu se situace změní naopak. Rozdíl hlasitostí a časový interval si musíte nastavit podle svého citu. Časový interval se pohybuje řádově v desítkách až stovkách milisekund.

    Změna frekvence signálu na jednom kanálu
    Frekvence na jednom z kanálů se buď zvýší nebo sníží. Funguje tak efekt Chorus. Čím vetší je rozdíl frekvencí, tím větší je zkreslení. Rozdíl frekvencí by neměl být větší než 10 Hz, potom už je zkreslení příliš velké. Velký rozdíl frekvencí je také pro posluchače nepříjemný.
    Tato metoda výrazně zkresluje zvuky bicích do nepříjemného praskání.

    Změna fáze signálu
    Často se používá invertování. Vytváří velmi zvláštní dojem. Při delším poslechu je to pro posluchače nepříjmné. Proto se hodí hlavně pro použití na krátce znějících zvucích, jako jsou například bicí. Také můžete zkusit inverzi určitých časových úseků.

    Použití ekvalizéru
    Na jednom kanálu se použije ekvalizér s trochu odlišným nastavením než na druhém. Je třeba najít kompromis mezi prostorovým dojmem a kvailtou zvuku.





    Informace o článku:

    Článek: Proč je stereo stereem?
    Autor:   Pavel Beňak
    Vydáno dne 12. 10. 2003
    Počet přečtení: 3622
    Informační e-mail Vytisknout článek Přidat článek do oblíbených


    Komentáře:

    Vidakutil2003-10-16 13:17:26
       Re: VidaKarel Fuksa2003-10-17 20:11:35
    YGGRpGMiRKdJDymckSTiHNOoY2012-05-25 00:16:42
    cai2015616cai20156162015-06-16 11:46:40
    3DkqQArteeFUPrzDwTKB2015-11-12 16:22:45


    Přidat nový komentář

    Jméno:   Nadpis:   Mail:

        



    Zpět
    (c) 2003 REPRO MAGAZÍN | phpRS used | ISSN 1214-1208 | Kontakty a reklama